• Motocykl

    Husqvarna TE 300 z 2015 roku*
    *dotyczy wszystkich dwusuwowych silników KTM/ Husqvarna do 2016 roku z rozrusznikiem

    Opis

    Koszmar spędzający sen z powiek właścicielom motocykli Husqvarna/ Husaberg oraz KTM z rozrusznikiem do 2016 roku.
    Niestety cały system jest wrażliwy na najmniejsze odstępstwa od normy - zużyte tuleje, słaby akumulator, ginąca masa czy kulejący rozrusznik.
    Nie znam ani jednej osoby która nie walczyła w tym temacie - padło i na mnie.
    Po zakupie motocykla (używanego) wymieniłem w nim wszystko co za elektryczny rozruch silnika odpowiada a więc:

    • 55140001100 - Rozrusznik,
    • 55140022300 - Zębatka pośrednia,
    • 55140026300 - Bendiks,
    • 55140030100 - Teflonowe tuleje,
    • Akumulator Litowo-Jonowy JMT HJTZ5S-FP - 2Ah / 120A (CCA),
    • Przełącznik na kierownicy,
    • Dodatkowy kabel masowy idący prosto z minusowej klemy akumulatora do mocowania rozrusznika (2 śruby).

    Przy tej konfiguracji rozrusznik kręcił wałem ale motocykl odpalał jak chciał.
    Rozgrzany odpalał częściej.

    Nadmienię, że gaźnik został wyczyszczony i wyregulowany prawidłowo a prawa pokrywa z magneto
    została uszczelniona i zalana olejem 5W do lag - tzw. wet mod.

    Po 60mth rozrusznik nie miał już sił przezwyciężyć kompresji silnika.
    Okazało się, że teflon z tulejek został już doszczętnie wytarty.
    W międzyczasie znalazłem ich "lepszą" alternatywę - tuleje mosiężne, niestety dostępne tylko wysyłkowo z... Australii.
    No nic, zamówiłem, czekałem 2 tygodnie i zamontowałem. Jedna tuleja obracała się i wypadała więc według wysłanej z nimi
    instrukcji, skleiłem ją klejem do tulejek firmy Loctite.
    Przy okazji wymieniłem szczotko trzymacz rozrusznika, przejrzałem całą instalację i kupiłem nowy akumulator.
    Ku mojemu zaskoczeniu, nie zmieniło się nic.
    Sprawdziłem za pomocą kopki czy coś nie blokuje obrotu - nie, kompresja wydaje się stawiać taki sam opór co zwykle.
    Luz na zębatce pośredniej wyregulowany podkładkami, kupiłem nowy bendiks - dalej tak samo.

    Tuleje OEM z teflonem:
    IMG_5196.jpg

    Tuleje mosiężne:
    IMG_2431.jpg

    Możliwe rozwiązanie problemu

    Po godzinach intensywnego myślenia, mierzenia spadków napięć, podmiany rozrusznika na inny okazało się, że nacisk wywierany na bendiks bądź zębatkę pośrednią w przypadku tulei z mosiądzu stwarza dodatkowe opory, na tulejach teflonowych - nie. Niestety, nie miałem pełnych 4 sztuk OEM'ów więc czekam na ich sprowadzenie do salonu i dam znać czy to był główny winowajca.


  • @grzegorz Podpowiem, może pomogę. Według mnie, najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie TULEJA ŚLIZGOWA Z BRĄZU Z GRAFITEM EB65 - samosmarująca. Ogólnie tuleja ze spieku brązu.


  • @Artur Dzięki za podpowiedź!
    Powiem Ci, że nigdy takiego cuda nie widziałem ale pomierzę średnice i zobaczę gdzie takie coś idzie dostać 😁

    Zrzut ekranu 2024-02-21 o 09.32.35.png


  • @grzegorz napisał w [TE 300 / 2015] Rozrusznik nie ma sił przekręcić silnikiem:

    Niestety, nie miałem pełnych 4 sztuk OEM'ów więc czekam na ich sprowadzenie do salonu i dam znać czy to był główny winowajca.

    Przetestowałeś już te oryginalne tuleje bo mam taki sam problem?


  • @EnduroMaster jutro dopiero odbieram i w niedzielę chyba znajdę czas na to - dam znać!
    A w jakim motocyklu masz ten sam problem?


  • @grzegorz KTM EXC 250 Six Days rocznik 2012


  • @EnduroMaster to sprawdź sobie (bo nie pamiętam) ale KTM/ Husqvarna w którymś roku (chyba 2015) wprowadzili nową wersję bendiksa i zębatki pośredniej - podobno zwiększa siłę z jaką rozrusznik kręci wałem.
    Sekunda znajdę gdzieś fotki.

    --- edit ---
    Tutaj gość tłumaczy:


  • @grzegorz Kupiłem motocykl to już miał ten bendix i zębatkę po zmianie. Akumulator nowy. Wszystko sprawdzone i zostały mi tylko tuleje. Też mam podobne do Twoich teraz te metalowe.


  • @EnduroMaster tulejki już odebrane:
    IMG_5272.jpeg

    --- edit ---
    Nie miałem czasu w niedzielę na pracę nad motocyklem ale dam znać jak tylko podmienię tuleje ☝


Sugestie
  • 2
  • 21
  • 5